تأثیراتCOVID-19  بر سیستم قلبی عروقی

29 مارس 2020 - محققانی از چند موسسه ی معتبر و دانشگاه در آمریکا شواهد موجود از تاثیرSARS-CoV-2  یا عفونت کروناویروس جدید (COVID-19)را بر سیستم قلبی و عروقی بیماران مرور کردند. مطالعه آنها با عنوان "مرور اثرات بالقوه ی كروناویروسها بر سیستم قلبی عروقی" در جدیدترین شماره"JAMA Cardiology"  منتشر شد.

محققان توضیح دادند كه همه گیری جهانی كروناویروس جدید 2 (SARS-CoV-2) که سندرم تنفسی حاد شدید را باعث می شود  جهان را در گیر کرده است و افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی ممكن است هنگام آلوده شدن به این ویروس پیامدهای خاصی داشته باشند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیرCOVID-19  بر سیستم قلبی عروقی انجام شد.

تأثیر کرونا ویروس بر انسان

محققان نوشتند كه كروناویروس به دلیل شاخکهای تاج مانندی که بر روی سطح آن وجود دارد به این نام خوانده می شود این برجستگی ها از چهار پروتئین ساختاری به نامهای : پروتئین اسپایک یا S(كه واسطه اتصال ویرورس به گیرنده در میزبان و فیوژن بعدی ویروس و غشای سلولی)، پروتئین نوكلئوكپسید (N)، پروتئین غشایی (M) و پروتئین پاکت (E) ساخته شده اند.

آنها اضافه کردند كه كروناویروس سندرم تنفسی حاد شدید(SARS-CoV) ، كروناویروس سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) و SARS-CoV-2 فعلی می توانند باعث عفونت های تنفسی تهدید كننده ی زندگی در جمعیت شوند.

مشکلات سیستم قلبی عروقی مرتبط با SARS

محققان اظهار داشتند که SARS-CoV ممکن است منجر به برخی از عوارض قلبی عروقی شود. با این حال، هیچ مطالعه ای برای مشخص کردن اثرات SARS-CoV بر روی سیستم قلبی عروقی،- بجز گزارش های حکایتی از شیوع خطر انفارکتوس میوکارد یا حملات قلبی و سندرم حاد کرونر بعد ازSARS -، انجام نشده است. محققان با مرور مطالعه ای که در آن 75 بیمار مبتلا به SARS بررسی شده بودند، دریافتند كه به ازای هر 5 مورد مرگ، دو مورد در اثر سكته قلبی بوده است. آنها نوشتند که ترومبوآمبولی و انفارکتوس ساب اندوکاردیال نیز گزارش شده است.

در COVID-19 چه اتفاقی می افتد؟

در انتهای سال 2019 ، یک ویروس کرونای جدید به نام SARS-CoV-2 ، که سبب ذات الریه ویروسی می شد، در ووهان چین شناسایی شد. این ویروس از طریق تماس نزدیک از انسان به انسان دیگر منتقل می شود. در بیشتر موارد، بزرگسالان آلوده می شوند. در بین کودکان کمتر از 15 سال موارد کمتری دیده شده است. سه علامت مهم آن شامل تب، سرفه و تنگی نفس است و سایر علائم آن شامل سردرد، گلودرد و خستگی هستند. هم فرد بدون علامت اما آلوده به COVID-19 و هم افراد مبتلا به بیماری فعال، دارای بار ویروسی برابری هستند. این بدان معناست که افراد بدون علامت می توانند ناقل عفونت در جامعه باشند. گفته می شود ناهنجاری ها در اسکن CT از قفسه سینه 85 درصد از بیماران گزارش شده است. درگیری هر دو ریه در 75 درصد از کل بیماران دیده می شود. میزان مرگ و میر ناشی از عفونت با افزایش سن افزایش می یابد.

سایر بیماری ها در بین مبتلایان به COVID-19

این تیم از محققان نوشتند برخی از بیماریهای رایج را در افرادی كه به COVID-19 مبتلا شده اند، مشاهده کرده اند که شامل بیماری قلبی عروقی در 4/4 درصد و فشار خون بالا در 12.8 درصد است. آنها افزودند که میزان مرگ و میر در بیماران دیابتی مبتلا بهCOVID-19 ، 6 درصد و در افرادی که دارای بیماری طولانی مدت تنفسی مانند آسم یا بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) بودند، 7.3 درصد بود. به گفته ی آنها، مرگ و میر كل بر اثر ابتلا بهCOVID-19 ، 2.3  درصد است. آنها همچنین افزودند: در میان كسانی كه از این بیماری جان باختند، احتمال ابتلا به نارسایی قلبی (52 درصد در مقایسه با 12 درصد در بین نجات یافتگان) و آسیب حاد قلبی (59 درصد در مقایسه با 1 درصد در نجات یافتگان) بیشتر بود. برخی از نشانگرهای بیماریهای قلبی مانند "تروپونین، میوگلوبین، پروتئین واکنشیC ، سرم فریتین و اینترلوکین 6" در بین افرادی که در اثر COVID-19 درگذشتند، در سطح بالاتری بود، که بر وجود التهاب سیستمیک دلالت دارد.

محققان توضیح دادند كه مشخص شده است كه SARS-CoV-2 میوكارد را تحت تأثیر قرار داده و منجر به میوكاردیت می شود. آنها نوشتند: آسیب میوکارد به احتمال زیاد با میوکاردیت و / یا ایسکمی مرتبط با عفونت همراه است و یک عامل پیش آگهی مهم در COVID-19 است. یک عامل پیش آگهی عاملی است که نتیجه یک بیماری را پیش بینی می کند. بسیاری از بیماران در اثر ARDS یا سندرم دیسترس حاد تنفسی درگذشتند، محققان دریافتند که آن دسته از بیماران مبتلا به آسیب قلبی به احتمال بیشتری پس از ابتلا بهCOVID-19 ، به ARDS مبتلا می شوند.

نتایج و مشاهدات

محققان در نتیجه گیری خود اظهار داشتند که بخش زیادی از بیماران مبتلا به COVID-19 دارای بیماریهای قلبی عروقی و یا عوامل خطر قلبی هستند. عوامل مرتبط با مرگ و میر شامل مذکر بودن، سن بالا و وجود عوارض جانبی از جمله فشار خون بالا ، دیابت قندی ، بیماری های قلبی عروقی و بیماری های مغزی می باشد.

آنها توضیح دادند که هر دو SARS-CoV و 2 SARS-CoV- از گیرنده ی ACE2 برای ورود به سلول های میزبان استفاده می کنند. بنابراین ACE2 نقش مهمی در ایجاد نارسایی ریه ایفا می کند. آنها خاطر نشان کردند که خطرات یا فوایدی برای استفاده از مهار کننده های ACEو مسدود کننده های گیرنده ی آنژیوتانسین (ARB) یا آنتاگونیست سیستم رنین-آنژیوتانسین در بیماران COVID-19، تاکنون ذکر نشده است. آنها افزودند: بیانیه مشترک انجمن نارسایی قلبی آمریکا، کالج قلب و عروق آمریکا، و انجمن قلب آمریکا توصیه می کنند که این داروها در بیماران مبتلا به COVID-19 بدون وقفه و مطابق با رهنمودهای بالینی موجود می توانند ادامه یابند.

پیامدهای و ارتباط

نویسندگان نتیجه گیری نمودند که COVID-19 به وضعیت همه گیر جهانی رسیده است و تهدیدی برای سلامتی افراد در سراسر جهان است. از هم اکنون، پیش بینی روند آن در طی چند ماه یا سال آینده دشوار است. مشخص است که این عفونت ویروسی می تواند منجر به سندرم حاد عروق کرونر، آریتمی و نارسایی قلبی شود. درمان عوارض قلبی و عروقی باید مبتنی بر استفاده ی بهینه و معقول از روشهای درمانی مبتنی بر دستورالعمل ها باشد. مانند سایر محرک های حاد برای وقایع CVD، استفاده از داروهای ضد پلاکت، بتا بلاکرها، مهار کننده های ACE و استاتین بر اساس دستورالعمل های عملی توصیه می شود.

محققان در نتیجه گیری خود اظهار کردند: تلاش های زیادی در جهت یافتن واکسن ها و ضد ویروس های خاص علیه SARS-CoV-2 در حال انجام است. در ضمن، عوامل خطر و شرایط بیماریهای قلبی عروقی باید طبق دستورالعملهای مبتنی بر شواهد، قضاوت و بر اساس مصلحت کنترل شوند.

منبع:

Madjid M, Safavi-Naeini P, Solomon SD, Vardeny O. Potential Effects of Coronaviruses on the Cardiovascular System: A Review. JAMA Cardiol. Published online March 27, 2020. doi:10.1001/jamacardio.2020.1286

https://www.news-medical.net/news/20200329/COVID-19-and-its-effects-on-the-cardiovascular-system.aspx